dr Tomasz Z. Majkowski


Urodził się 13 w piątek. Dzieciństwo spędził na czytaniu fantastyki, graniu w gry fabularne i komputerowe. Mimo tych zainteresowań ukończył studia ma Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego i tam też uzyskał doktorat z za­kre­­su literaturoznawstwa na podstawie pracy poświęconej literaturze fantasy. Adiunkt w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych. Zajmuje się badaniami nad kulturą popularną, fantastyką, grami wideo, nowymi mediami oraz kulturą fanów. Dawniej projektant, tłumacz, redaktor i edytor gier fabularnych i planszowych, obecnie raczej na tej niwie nieaktywny. Prowadzi zajęcia z rozmaitych aspektów popkultury, wykłada też teorię i praktykę gier wideo na informatyce.

Wybrane publikacje:

Książki

  • W cieniu białego drzewa. Powieść fantasy w XX wieku. Kraków 2013

Artykuły

  • Gry wideo i kultura autentyczności, Homo Ludens 2011, nr 1 (3), s. 95-102
  • Gra wideo jako model dobrego życia, Kultura Zabawy, red. T. Paleczny, R. Kantor, M. Banaszkiewicz, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012, s. 153-165
  • Złote Runo:. Gra wideo jako doświadczenie interpretacyjne, Olbrzym w cieniu, red. A. Pitrus, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012, s. 177-179
  • Duma i ożywienie. Parodia klasycznego romansu w konwencji grozy, Różne głosy. Prace ofiarowane Stanisławowi Balbusowi na jubileusz siedemdziesięciolecia, red D. Wojda, M. Heydel, A. Hejmej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013, s. 345-353
  • Powieść, której nie było. O „Sezonie burz" Andrzeja Sapkowskiego, Wielogłos 2013, nr 4, s. 61-71
  • Fatalne zauroczenie. Gry wideo i kino przygodowe, Ekrany. Film & Media 2013, nr 2 (12), s. 84-87
  • Opowiem ci, co zrobiłeś. Głos w grach wideo, Ekrany. Film & Media 2014, Kraków, nr 1 (17), s. 27-30
  • Gra o ojcowski tron. Modele rodziny w „Pieśni Lodu i Ognia" George'a R.R. Martina, Nowa Dekada Krakowska 2014 nr 1/2 (11/12), s. 28-35
  • Dom Salomona. Nauka, fantazja, literatura, Tygodnik Powszechny 2014, nr 19 (3383). Dodatek Katalog Festiwalowy Copernicus Festival, s. 24-26
  • Odejść, żeby powrócić. „Kowal z Podlesia Większego" na tle programu literackiego J.R.R. Tolkiena, Widnokręgi literatury – wielogłosy krytyki. Prace ofiarowane Profesor Teresie Walas, red. T. Kunz, A. Łebkowska, R. Nycz, M. Popiel, Wydawnictwo UJ, Kraków 2015, s. 327-336
  • Prometeusz wyzwolony. Wiek XX i marzenie o lepszym człowieczeństwie, Znak 2015, nr 722-723/2015, s. 6-11
  • Ciało Lary Croft. Parodia i gry wideo, Czas Kultury 2015, nr 2 (185), s. 117-123
  • Gra, czyli świat, Znak 2015, nr 725, s. 102-110
  • Grotesque Realism and Carnality: Bakhtinian Inspirations in Video Game Studies, New Perspectives In Game Studies, Munipress, Brno 2015 s. 26-43