dr Tomasz Z. Majkowski

Groznawca, badacz kultury i literatury popularnej. Absolwent Polonistyki UJ, stopień doktora uzyskał na podstawie rozprawy poświęconej powieści fantasy w XX wieku. Początkowo zatrudniony w Zakładzie Technologii Gier Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ, od 2013 adiunkt w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych UJ. Pełni też funkcję opiekuna naukowego Koła Naukowego Tekstów Kultury oraz kierownika powołanego w roku 2017 Ośrodka Badań Groznawczych.

Naukowo zajmuje się przede wszystkim groznawstwem, zwłaszcza badaniami semiotyki gier cyfrowych przeznaczonych dla jednego gracza w szerokim kontekście kulturowym. Ponadto zajmuje go fantastyka w literaturze i mediach audiowizualnych, kultury fanowskie oraz nowe media, szczególnie w relacji do kultury narodowej. W wolnych chwilach bada też baśnie.

Wybrane publikacje:

Książki:

  • W cieniu białego drzewa. Powieść fantasy w XX wieku. Kraków 2013.

    Artykuły:

  • Gry wideo i kultura autentyczności, Homo Ludens 2011, nr 1 (3), s. 95-102.

  • Gra wideo jako model dobrego życia, Kultura Zabawy, red. T. Paleczny, R. Kantor, M. Banaszkiewicz, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012, s. 153-165.

  • Złote Runo:. Gra wideo jako doświadczenie interpretacyjne, Olbrzym w cieniu, red. A. Pitrus, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012, s. 177-179.

  • Duma i ożywienie. Parodia klasycznego romansu w konwencji grozy w: Różne głosy. Prace ofiarowane Stanisławowi Balbusowi na jubileusz siedemdziesięciolecia, red D. Wojda, M. Heydel, A. Hejmej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013, s. 345-353.

  • Powieść, której nie było. O „Sezonie burz" Andrzeja Sapkowskiego, Wielogłos 2013, nr 4, s. 61-71.

  • Fatalne zauroczenie. Gry wideo i kino przygodowe, „Ekrany. Film & Media” 2013, nr 2 (12), s. 84-87.

  • Opowiem ci, co zrobiłeś. Głos w grach wideo, „Ekrany. Film & Media” 2014,  nr 1 (17), s. 27-30.

  • Gra o ojcowski tron. Modele rodziny w „Pieśni Lodu i Ognia" George'a R.R. Martina, Nowa Dekada Krakowska 2014 nr 1/2 (11/12), s. 28-35.

  • Dom Salomona. Nauka, fantazja, literatura, „Tygodnik Powszechny” 2014, nr 19 (3383). Dodatek Katalog Festiwalowy Copernicus Festival, s. 24-26.

  • Odejść, żeby powrócić. „Kowal z Podlesia Większego" na tle programu literackiego J.R.R. Tolkiena, w: Widnokręgi literatury – wielogłosy krytyki. Prace ofiarowane Profesor Teresie Walas, red. T. Kunz, A. Łebkowska, R. Nycz, M. Popiel, Wydawnictwo UJ, Kraków 2015, s. 327-336.

  • Prometeusz wyzwolony. Wiek XX i marzenie o lepszym człowieczeństwie, Znak 2015, nr 722-723/2015, s. 6-11.

  • Ciało Lary Croft. Parodia i gry wideo, Czas Kultury 2015, nr 2 (185), s. 117-123.

  • Gra, czyli świat, Znak 2015, nr 725, s. 102-110.

  • Różnojęzyczność gier wideo a sytuacja gracza. Rozpoznanie wstępne, „Wielogłos” 2015, nr 3 (25).

  • Grotesque Realism and Carnality. Bakhtinian Inspirations in Video Game Studies, New Perspectives In Game Studies, Munipress, Brno 2015 s. 26-43.

  • Z archiwum XCOM. Jak pokonać kosmitów i zachować rozsądek „Forum Poetyki” 2016, nr 4.

  • Pasja kartograficzna. Wyobraźnia imperialna i mapy w grach wideo z otwartym światem, „Kultura Współczesna” 2016, nr 2 (90).

  • Święci i psy. Wątki karnawałowe w grach typu sandbox, „Teksty Drugie” 2017, nr 3.

  • Przechadzki po widmowej Florencji, „Ekrany” 2017, nr 2 (36).

  • Geralt of Poland. "The Witcher 3" between epistemic disobedience and imperial nostalgia, „Open Library in Humanities” 2018, nr 4 (1).

  • Romance. The transmedial romance of "Beauty and the Beast",  in: The routledge companion to media and fairy-tale cultures, ed. P. Greenhill, J. T. Rudy, N. Hamer, L. Bosc, New York 2018.

     

    Lista publikacji: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/browse?value=Majkowski%2C+Tomasz+%5BSAP14001259%5D&type=author

     

    Profil Google Scholar: https://scholar.google.com/citations? ser=86YvMXAAAAAJ&hl=pl

    Email: tomasz.majkowski@uj.edu.pl